بررسی نسب و تاریخ ولادت حضرت علی اکبر (ع) / چگونه خواهرزاده معاویه با امام حسین (ع) ازدواج کرد؟
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۰۱۰۹۹
حضرت علی اکبر (ع) جوانی زیبارو، خوشبیان، شجاع، صبور، غیور و مؤمن بود به طوری که در کربلا هم کمالات بنیهاشم را میشد در ظاهر و شخصیت ایشان مشاهده کرد.
حضرت علی اکبر(ع) اولین فرزند امام حسین(ع) جوانی بود که در واقعه عاشورا در سنی حدود 25 یا 27 سالگی با رشادت و شجاعت در برابر لشکر دشمنان اسلام ایستادگی کرد و در نهایت ایمان و یقین به شهادت رسید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در گفتوگویی با دکتر فاطمه سالاری، استاد دانشگاه و کارشناس دینی انجام داده به بررسی بخشهایی از زندگی و نسب حضرت علی اکبر علیه السلام پرداخته است. آن طور که این محقق اسلامی توضیح میدهد، تاریخ و ماجرای تولد حضرت علی اکبر علیه السلام یکی از مسائلی است که چندین بار در تاریخ به آن اشاره شده است. البته وقتی منابعی مانند تاریخ طبری یا کتاب نفس المهموم نوشته شیخ عباس قمی را بررسی میکنیم، به وقایع و ماجراهای زیادی از زندگی امام حسین علیه السلام دست پیدا میکنیم. ولی در مورد تاریخ تولد اولین فرزند آن حضرت یعنی حضرت علی اکبر علیه السلام اطلاع دقیقی در این نوع کتابها وجود ندارد. البته افرادی دیگری که تاریخ را ثبت و ضبط کردهاند، در بعضی موارد به این رویداد اشاره کردهاند. به عنوان مثال ابن ادریس در کتاب سرائر اشاره کرده که علی اکبر علیه السلام در سالهای پایانی خلافت خلیفه سوم به دنیا آمدهاند. در عین حال عبدالرزاق مقرم هم این نظر را تأیید کرده و نوشته که آن حضرت در سال 33 هجری قمری به دنیا آمدهاند که وقتی این دو نظر را مقایسه کنیم متوجه میشویم که مانند هم هستیم. چراکه سال 33 هجری قمری جزو سالهای پایانی حکومت خلیفه سوم بوده است. همچنین مادر حضرت علی اکبر علیه السلام یعنی حضرت لیلی سلام الله علیها که به ایشان لیلا هم گفته میشود و در برخی منابع نام ایشان را آمنه هم ثبت کردهاند، دختر شخصیتی از قبیله ثقیف به نام ابی مره بن عروه بن مسعود ثقفی بود. اما مادر ایشان از قبیله بنیامیه بوده و دختر ابوسفیان و خواهر معاویه محسوب میشود. به این ترتیب نسب حضرت لیلا سلام الله علیها و مختار ثقفی در مسعود ثقفی به هم میرسد، یعنی این بانوی گرامی از قبیله مختار به حساب میآید که بعدها به خونخواهی امام حسین علیه السلام برخواست. پدر حضرت لیلا و مختار با یکدیگر پسرعمو بودند.
بررسی صحت و سقم تاریخ ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام
در تقویم تأکید شده است که حضرت علی اکبر علیه السلام در تاریخ یازدهم شعبان متولد شده اند. آیا در این مورد مدرک و سند قطعی وجود دارد؟
تاریخ و ماجرای تولد حضرت علی اکبر علیه السلام یکی از مسائلی است که چندین بار در تاریخ به آن اشاره شده است. البته وقتی منابعی مانند تاریخ طبری یا کتاب نفس المهموم نوشته شیخ عباس قمی را بررسی میکنیم، به وقایع و ماجراهای زیادی از زندگی امام حسین علیه السلام دست پیدا میکنیم ولی در مورد تاریخ تولد اولین فرزند آن حضرت یعنی حضرت علی اکبر علیه السلام اطلاع دقیقی در این نوع کتابها وجود ندارد.
البته افرادی دیگری که تاریخ را ثبت و ضبط کردهاند، در بعضی موارد به این رویداد اشاره کردهاند. به عنوان مثال ابن ادریس در کتاب سرائر اشاره کرده که علی اکبر علیه السلام در سالهای پایانی خلافت خلیفه سوم به دنیا آمده اند. در عین حال عبدالرزاق مقرم هم این نظر را تایید کرده و نوشته که آن حضرت در سال 33 هجری قمری به دنیا آمده اند که وقتی این دو نظر را مقایسه میکنیم متوجه میشویم که مانند هم هستیم. چراکه سال 33 هجری قمری جزو سالهای پایانی حکومت خلیفه سوم بوده است.
حضور در واقعه عاشورا
آیا از روی اطلاعاتی که در مورد سن حضرت علی اکبر علیه السلام در واقعه عاشورا وجود دارد، میتوان تاریخ تولد ایشان را حدس زد؟
اگر دو روایتی که به آن اشاره کردیم را مدرک میلاد آن حضرت قرار بدهیم متوجه میشویم که حضرت علی اکبر علیه السلام در زمان واقعه عاشورا یعنی در سال 61 هجری، تقریبا 27 ساله بودند.
آیا این نظر درست به نظر میسد؟
بله. چون طبق روایتها امام سجاد علیه السلام در واقعه عاشورا 23 ساله بودند، از آنجایی که حضرت علی اکبر علیه السلام از آن امام بزرگوار سن بیشتری داشته اند، سن 27 سال برای ایشان درست به نظر میرسد.
خانواده ایرانی|آموزههای قرآن و حدیث برای داشتن تعطیلات خوش در خا
بسیاری از اهل تاریخ همین تاریخ یازدهم شعبان را ملاک میلاد آن حضرت قرار داده اند. اما درباره اینکه این روز آیا دقیق هست یا خیر، در منابع قرون اولیه که امروزه در اختیار ما قرار دارد مطلب درستی عنوان و ثبت نشده است.
به همین علت درباره تاریخ دقیق میلاد ایشان به روایت و نوشته علامه مقرم بسنده شده است و تاریخ یازدهم شعبان ثبت شده است.
مادر حضرت علی اکبر علیه السلام
بارها در تاریخ خوانده و در هیئتها شنیدهایم که مادر بزرگوار حضرت علی اکبر علیه السلام، لیلا نام داشته است. آیا در مورد نسب و خانواده آن بانوی گرامی که لیاقت همسری امام حسین علیه السلام و مادری حضرت علی اکبر علیه السلام نصیبش شد، اطلاعاتی وجود دارد؟
حضرت لیلی سلام الله علیها که به ایشان لیلا هم گفته میشود و در برخی منابع نام ایشان را آمنه هم ثبت کردهاند، دختر شخصیتی از قبیله ثقیف به نام ابی مره بن عروه بن مسعود ثقفی بود. اما مادر ایشان از قبیله بنی امیه بوده و دختر ابوسفیان و خواهر معاویه محسوب میشود.
به این ترتیب نسب حضرت لیلا سلام الله علیها و مختار ثقفی در مسعود ثقفی به هم میرسد، یعنی این بانوی گرامی از قبیله مختار به حساب میآید که بعدها به خونخواهی امام حسین علیه السلام برخواست. پدر حضرت لیلا و مختار با یکدیگر پسرعمو بودند.
نسب حضرت لیلا سلام الله علیها
چطور دختر ابوسفیان و خواهر معاویه ملعون راضی شد که دخترش با امام حسین علیه السلام ازدواج کند؟
از یک طرف دقت کنید که پدر حضرت لیلا یعنی ابی مره بن عروه ثقفی یکی از افراد مومن و خداپرست بوده و نسبت به امامت و ولایت صاحب بصیرت بود. به همین با خشنودی دخترش را به عقد امام حسین علیه السلام درآورد.
مادر حضرت لیلا هم هرچند دختر ابوسفیان و خواهر معاویه ملعون بود، اما در اثر همنشینی با همسری موحد و بابصیرت، او نیز خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله را شناخت و افتخار میکرد که دخترش عروس این خانواده باکرامت و گرامی باشند.
پدر حضرت لیلا را مردی موحد و خداپرست معرفی کردید. موضع ایشان نسبت به امامت و ولایت حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام چگونه بود؟
پدر حضرت لیلا، یعنی ابی مره ثقفی در دوران رسول خدا صلیالله علیه و آله به دنیا آمده بود و خودش و پدرش، هر دو از یاران آن حضرت به حساب میآمدند.
چنانکه خود ابی مرده همراه برادرش به خدمت پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله رفته و مسلمان شد. حتی او را یکی از سادات اربعه در اسلام و از بزرگان عرب میدانند.
در واقعه عاشورا میخوانیم که لشکر عمر سعد برای حضرت ابالفضل علیه السلام و برادران ایشان به دلیل نسبتی که مادرشان با خاندان یزید داشتند، امان نامه فرستادند. با توجه به اینکه حضرت لیلا نوه دختری ابوسفیان و خواهرزاده معاویه محسوب میشود، آیا این اتفاق برای حضرت علی اکبر علیه السلام هم افتاد؟
بله. ارتباط نسبی و فامیلی حضرت لیلا با ابوسفیان و معاویه باعث شد تا معاویه در محفلی حضرت علی اکبر علیه السلام را شایستهترین فرد برای خلافت معرفی کند. در روز عاشورا هم بنی امیه به آن حضرت امان دادند و گفتند: «تو با امیرالمؤمنین یزید نسبت فامیلی و خویشاوندی داری.»
حضرت علی اکبر علیه السلام با این نوع امان دادن به شدت مخالفت کرده و فرمودند: «پیوند خویشاوندی با رسول خدا صلوات الله علیه سزاوارتر است که رعایت شود تا پیوند با فرزند هند جگرخوار.»
خصوصیات اخلاقی
چه خصوصیات اخلاقی آن حضرت را در میان جوانان آن دوران و حتی در طول تاریخ ممتاز کرده است؟
زمانی که در راه کربلا بودند، امام حسین علیه السلام به خواب کوتاهی فرورفتند. بعد از بیداری فرمودند، شنیدم هاتفی صدا میزد که «این کاروان به سمت کوفه میرود و مرگ هم به دنبال او میرود.» حضرت علی اکبر علیه السلام در همانجا سؤال کردند: «مگر ما بر حق نیستیم؟» امام حسین علیه السلام جواب مثبت دادند. آن حضرت گفتند: «با این وجود ترسی از مرگ نداریم.» این مطلب نشان میدهد که بصیرت دینی و تیزهوشی سیاسی آن حضرت تا چه اندازه بود.
درباره خصوصیات اخلاقی و ویژگیهای ایشان در تاریخ نوشته شده که آن حضرت، جوانی زیبارو، خوشبیان، شجاع، صبور، غیور و مؤمن بود به طوری که کمالات بنیهاشم را میشد در ظاهر و شخصیت ایشان مشاهده کرد. حتی در روز عاشورا حضرت علی اکبر علیه السلام اولین فرد از بنیهاشم بود که به میدان مبارزه رفت و شجاعانه جنگید تا به شهادت رسید.
تجلیل معاویه از شخصیت و اخلاق حضرت علی اکبر علیه السلام
مقام و جایگاه آن حضرت به اندازهای در بین مردم و حتی سران و غاصبان حکومت شناخته شده بود که در روایت مستندی نوشته شده روزی معاویه ملعون از اطرافیان خود سؤال کرد: «شایستهترین فرد برای حکومت چه کسی است؟» اطرافیان که بنای تملق و چاپلوسی داشتند، خود معاویه را نام بردند.
اما معاویه با همه ظلم و گناهش گفت: «نه، شایستهترین و لایقترین فرد برای حکومت، علی بن حسین یا علی اکبر علیه السلام است. چون هم شجاعت هاشمی در او وجود دارد، هم سخاوت اموی را دارد و هم شکوه و وقار ثقفی را دارا است.»
منبع: خبرگزاری تسنیممنبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: روز جوان حضرت علی اکبر ولادت حضرت علی اکبر واقعه عاشورا حضرت علی اکبر علیه السلام امام حسین علیه السلام دنیا آمده اند واقعه عاشورا سال 33 هجری قمری حضرت علی اکبر ع سال های پایانی امام حسین ع اشاره کرده مسعود ثقفی خلیفه سوم مادر حضرت نسب حضرت آن حضرت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۱۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تکرار گناه فرصت تعالی را از انسان میگیرد
حجتالاسلاموالمسلمین سید حسین مؤمنی در محفل معارفی شام شهادت امام جعفر صادق علیهالسلام در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به حدیث شریف ثقلین، بر اهمیت تمسک به قرآن و اهلبیت علیهمالسلام تصریح نمود و اظهار داشت: اگر کسی از مواریث رسول خدا(ص) یعنی قرآن و عترت تبعیت کند، ثمره آن یعنی دوری از ضلالت، گمراهی و ابتلا به تحیر و جهل را خواهد چشید.
وی افزود: امت اسلام بعد از پیامبر اعظم صلیالله علیه و آله فقط به قرآن توجه نمودند و بدون این که اهل دقت در قرآن باشند، قرآن را تنها در لسان جریان دادند و نسبت به اهلبیت علیهمالسلام غفلت نمودند.
حجتالاسلاموالمسلمین مؤمنی تصریح کرد: امت اسلام اگر چه مدعی بودند قرآن کتاب خدا و قانون است، ولی عملاً بافاصله گرفتن از عترت آن را زیر پا گذاشتند که ثمره آن فراگیرشدن ظلم و جور در سرزمینهای اسلامی و عدول از صراط مستقیم بود.
وی به رجعت جاهلی پس از رحلت نبوی اشاره نمود و ابراز داشت: اباعبدالله الحسین علیهالسلام بعد از مشاهده دوری امت از مبانی راستین اسلامی، برای بقای دین، احیای قلوب و رهایی عقول از جهالت خود را فدا نمودند؛ به برکت حرکت سیدالشهدا علیهالسلام، اقبال به اهلبیت علیهمالسلام فراگیر شد و مردم در نخستین گام محضر امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهمالسلام شرفیاب میشدند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که در زمان امام صادق علیهالسلام فضا برای بیان مطالب ناب دینی فراهم شد، یادآور شد: امام صادق علیهالسلام در کنار پاسخ به سؤالات، شاگردان بسیاری را تربیت نمودند، بهگونهای که حدود ۴ هزار راوی، روایات ایشان که تمام ابعاد زندگی و حیات انسان را پوشش میدهد را نقل نمودند.
حجتالاسلاموالمسلمین مؤمنی با بیان این که سه مصیبت و بلا متوجه هر امام معصومی است، خاطرنشان کرد: مصائب امام را در سه عرصه؛ مصائبی که به شخص امام عارض میشود، مصائبی که به عترت و اهل عیال وارد میگردد و مصائب و بلاهایی که متوجه شیعیان و پیروان حضرت است، میتوان مدنظر قرار داد.
وی با بیان این که در احادیث امام صادق علیهالسلام، تمام آسیبها و فرصتهای عامل رشد و سقوط انسان، به طور جامع و کامل بیان شده است، اظهار داشت: شیطان قسم یاد نموده تا از مواضع مختلف به انسان حملهور شود و اینقدر گناه را برای انسان تکرار سازد تا فرد از راه خدا و بندگی خدا فاصله گیرد و بسیاری از فرصتهای تعالی را از دست دهد.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر بر اهمیت بازشناسی شناخت مسیرهای شیطان تصریح نمود و با بیان این که شیطان از چهار جهت حملهور میشود، خاطرنشان کرد: شیطان آخرت را برای انسان سهل و مال دنیا را شیرین و پرقیمت معرفی نموده، آدمی را غرق در لذتهای نفسانی قرار داده، شبهه را امر واقعی جلوه میدهد.
وی بر لزوم مراقبت از نفس در تمام لحظات زندگی تصریح نمود و اذعان داشت: امام صادق علیهالسلام میفرمایند؛ شیطان دامهای متعدد دنیایی را پیش روی انسان پهن کرده است؛ مهمترین تلاش شیطان بر منحرفسازی محبین و دوستان اهلبیت علیهمالسلام استوار است.
حجتالاسلاموالمسلمین مؤمنی با بیان این که اگر کسی میخواهد در دام شیطان قرار نگیرد، باید آخرت در نگاهش بزرگ باشد، اظهار داشت: انسانی که آخرت برایش بزرگ باشد، برای رسیدن به امور پست دنیا آخرتش را نمیفروشد و انسان عاقل اگر از یک دام نجات یافت، عجب او را فرانمیگیرد؛ چرا که شیطان هیچگاه انسان را رها نمیسازد و با یک دام قویتر دوباره به سراغش برمیگردد.
وی ضمن اشاره به ۲۵ گنج دنیا در روایتی از امام صادق علیهالسلام، با بیان این که نماز شب چهره انسان را نورانی میسازد، اظهار داشت: احترام به پدر و مادر رضایت خدا را به دنبال داشته، تواضع و فروتنی جایگاه انسان را در نزد مردم بالا میبرد؛ هر کسی میخواهد قلبش نسبت به دنیا آرام باشد باید به کثرت مال بیرغبت گردد و هر کسی که میخواهد محبوب خدا باشد، باید نسبت به اهل معصیت بغض داشته باشد.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن حمایت از طرح نور نیروی انتظامی در برخورد با قانونشکنان، بر لزوم برخورد با بیحجابی و شرب خمر تصریح نمود و اظهار داشت: بر مسئولان نظام اسلامی لازم است تا بغض اهل معاصی را در دل داشته باشند.
حجتالاسلاموالمسلمین مؤمنی در بخش پایانی سخنان خود مکتب امام صادق علیهالسلام را مکتب تربیت اسلامی توصیف و به بیان فرازهایی از سیره این امام همام در تربیت انسانها پرداخت.